Fem fejl mange laver når de maler med træbeskyttelse


Det er næsten altid malingens skyld, når malingen skaller af, men der er rigtig mange faktorer der spiller ind, når du skal have malet dit træværk. Og forarbejdet er mindst det halve, af et langt og holdbart resultat. På denne side giver vi dig fem normale fejl man laver, når man skal i gang med at male sit træværk med træbeskyttelse.
 

1. Tjekker ikke fugtigheden i træet


Når solen skinner, og temperaturen stiger til over 10-15 grader, så er vi mange der tænker ”Nu skal vi satme i gang med at male vores stakit”. Selvom vejret er godt, så kan træet stadig være meget vådt.


Man kan næsten kun være sikker på, at træet er tørt nok når vi rammer sommerferien, og der har været en uges tid med tørvejr. Vil du male uden for den periode, kan det være en rigtig god investering at købe en fugtighedsmåler. Med sådan en kan du tjekke om fugtigheden i træet, er i orden til at blive malet. Fugtigheden i træet må som hovedregel ikke overstige 15%. Husk at tjekke mange steder på træet.


Bonusinfo: Fugt i træet når man maler, er den hyppigste årsag til at malingsfilmen skaller af, inden for meget kort tid.

 

2. Gør ikke overfladen ren


Der er mange der bare går i gang med at male, uden at rengøre overfladen. Det kan være man lige fejer det først snavs væk, men faktisk er det også utroligt vigtigt at få vasket træet inden. Nu om dage er der mange biler på vejen, og generelt meget forurening i luften. Alt dette sætter sig som sod på mange udendørs emner, også dit træværk. Derudover er der naturligvis påvirkning fra naturen, med beskidt regnvand og jord som danner støv, som sætter sig på overfladen.


Der går som regel 8-10 år i mellem at vi maler udendørs i Danmark, og på de år kommer der rigtig meget snavs på træværket.


Bonusinfo: Forestil dig at male på en støvet overflade. Malingen har svært ved at hæfte, og vil derfor slippe ret hurtigt.


3. Får ikke fjernet alger og begroninger


Den største årsag til at vi maler vores træværk, er at beskytte det mod alger, begroninger og råd i træværket. Så hvorfor ikke afrense det der sidder, inden vi maler? Det kan give store skader, at male oven på alger og begroninger, som så kan sidde og arbejde sig større under malingsfilmen, uden man kan se det. Det værste sker hvis man ikke opdager råddenskab i træet, hvilket i sidste ende kan koste et helt nyt vindue eller hegn. Selvom man ikke altid kan se begroningerne, så kan det være en god idé at vaske af med en algerens uanset hvad.


4. Tænker at trykimprægnering fungere som grundingsolie


Det kan virke logisk at grundingsolie er det samme som en trykimprægnering, men faktum er at trykimprægneringsvæske blot er en grøntonet væske, som er tilsat nogle svampemodvirkende midler. Disse midler brænder forholdsvist hurtigt af, når det står i tømmerhandelen.


De samme midler er tilsat grundingsolien, som derfor modvirker råd og svamp inde i træet hvor træbeskyttelse ikke kan nå ind. Grundingsolien er baseret på linolie, hvor i mod trykimprægnering er baseret på vand. Linolie er altid godt for træet, og giver det en god mæthed før malingen. Derfor modvirker grundingsolien også, at træet tørrer ud og sprækker så let. Udover midlerne for beskyttelse af råd og svamp, så er den også tilsat i middel der dræber råd og svamp, hvis der skulle være noget af det på træet i forvejen.


Bonusinfo: Grundingsolie er også en billig måde at mætte træet på, så det ikke suger så meget af det dyrere træbeskyttelsesmaling. Det sikrer derfor også en flottere ensartet glans og overflade for selve malingen.


5. Oliebaserede produkter er ikke bedre end acrylbasserede


Vi går vel alle med den fornemmelse at det gode gamle terpentinbaserede træbeskyttelse, er det eneste der virker. Faktum er bare noget helt andet. En oliebaseret træbeskyttelse er rigtig god, hvis du hurtigt skal smøre noget gammelt træ over. Den binder godt på nedslidt træ, og trænger godt ind. Men så stopper de positive ting også der.


Acryl er en meget hård type plastik, og hvad er sværest for naturen at nedbryde? Plastik eller en form for olie som naturen selv har skabt? Det er plastik naturligvs. Så derfor får du uden tvivl den bedste holdbarhed hvis du vælger en træbeskyttelse med mest acryl i. En 100% acrylmaling mister stort set ikke glansen eller farven, og ser derfor nymalet ud i meget længere tid. De oliebaserede malinger mister meget hurtigt gløden, da naturen nedbrydder overfladen hurtigere. Det kan selvfølgelig også have sin del af charmen, hvis man ønsker et mere naturligt produkt som skal have et mere naturligt look som årene går.


Det vigtigste at huske, hvis du maler med en acrylbaseret træbeskyttelse, er at du skal kompensere for den manglede olie, som går ind og fylder træets porrer op. Dette gøres med en trægrunder, som ligesom grundingsolien er baseret på linolie. Trægrunder går ind og mætter træet, indfarver det i topmalingens farve, og fungere samtidig som en hæftegrunder på træet før træbeskyttelsen.  


Vil du læse mere om træbeskyttelse kan du læse hvad boligsiden Bolius.dk har af gode råd til maling af træbeskyttelse.